Saturday, August 3, 2013

memory that I will remember - 1 (kecik2 lagi)

Salam sejahtera semua..

aduss..ni da pukul 3 pagi da kat sini..tadi keje..penat gak ni..
tapi still nak post at least satu entry jugak ari ni..
so start skang aku akan cerita semua kejadian atau kenangan yang da berlaku dalam idop aku..
kalau suke gelak..kalau x jangan gelak..
mungkin ade pengajaran mungkin x..
papepon this is my diary..hehe..selamat membaca..

okay start mase kecik dulu..
actually aku xingat langsung kenangan dari aku lahir sampai 3 or 4 tahun..
sebab banyak lupe mase tu..kecik sangat..
yang kompem aku ade 3 ibu asuhan dan 2 guru mengaji..
korang mesti ade kan??
haa....ibu asuhan tu dulu mule Mak Gu (da xtau mane diam kat pahang sane skang - totally lost contact)
second Ummi Segamat (sebab dulu die dok segamat skang kulai..xpanggil Ummi kulai la..xsedap)
third Ummi Palong (sebab memang dok palong 5)..yang 2 orang ni baru je start contact balik..hehehe
pastu dulu ngaji dengan Cik Pawang (garang...asyik kene pow je..pow yang ni memang sakit..sebab tangan die bukan cubit, tapi cam grab kat peha pastu compress..ouchhh..saket gilerr..dengar cte da meninggal dunia cik Pawang ni..al-fatihah..moga ditempatkan di kalangan orang2 yang berakhlak mulia)
then jatuh pada cik Bedah..( skang di Melake..tu pon baru contact balik 3 tahun lepas)..

yang aku ingat mase dok ngn Ummi Palong la..tu pon xingat sangat..yang aku tau selalu datang lepas pra sekolah..xpon kalau ikot arwah mak dulu kat sekolah palong 5..emak drop kat rumah ummi yang betul2 sebelah skolah tu..alasan sebab xnak aku kaco arwah mak ngajar..
rumah Ummi cantek dan simple..rumput depan rumah paling aku suke..lembut dan gatal2..haha..
pastu suami die Cik Azize..aku panggil cik GG.. suke bela burung mase tu..so dok la terponggok atas tangge tgok burung ari2..budak2 kan..biase la..
Ummi xrisau aku sangat sebab aku jarang buat hal..
tapi ntah macam mane mase jejak kasih ngn Ummi balik mase tu..
Ummi cakap.. "bangah ni xnakal..tapi ade skali tu jahat la jugak..ade ke patot die campak nye kucing masuk kuali yang minyak tgah panas..mase tu tgah kenduri..mati la kucing tu.."..
ouchh!!! *_* betul ke??
aku dengar pon xcaye cakap Ummi..Cik GG pon mengiyakan..kak lang ngn bang cik pon same..
huh?? ternganga aku sebentar..baek2 aku ni pon bunuh kucing ke?? aiseyhh..bukan dulu aku pencinta kucing ke??
uishhh..serius cte tu xpenah dengar..haha...sorry cik kucing yang mati dimasak kuali...abangah xtau laa..
mase tu mungkin naek giler kejap kot..huhuhu..malu aku seketika..
okay da xtau nak cter kesah di rumah Ummi sebab memang xhengat

yang aku tau mase kecik2 dulu..
aku suke masuk pra sekolah bile da nak senja..panjat pagar lagi tu..
sebab nak maen bende2 tu laa..jongkang jongket..buaian..dan yang paling aku suke panjat2 yang rangka tu..
bleh gayut2..kalo ingat balik lawak jugak lah..ade plak aku maen "mak mak" xpon "masak masak" dengan adek aku ngan budak perempuan..kononnye jadi bapak la kemas sane kemas sini..carik daun la..sayur la..memang xleh blah..korang ade?? haha..xpon dulu kite selalu maen "kawen kawen" kan??
ingat lagi? entah ngan sape la aku da kawen mase kecik dulu..seb baek x maen "cium cium"..hahaha..teruk2..18sx!!
bile da besar baru tau bukan senang pasal kawen ni..

pastu dulu mase dok umah atas bukit yang atas kantin skolah palong 4 tu..
aku suke tangkap berudu dengan dragonfly kat longkang besar tu..banyak gile mase tu..xpon tangkap belalang..haha..kononnye nak buat koleksi..padahal tangkap pastu seksa menatang tu..
aduhh..jahat betul kan?? hahaha...sampai ngan aku2 masuk dalam longkang tu tau..last2 balik rumah kene gak pelangkung ngn arwah abah..haha..

depan rumah aku dulu ade pokok cherry..
besar dan cantik..buah banyak..tapi asal merah je mesti ilang..sebab kene makan..
sanggup tu mark buah mane nak merah..esok tu terus tibai..kempunan la sape nak makan mase tu..
da tu satu adek bradek aku berebut plak tu..haha..
then petang2 mesti slalu g order kueh pau kat cik manisah kantin..
pau diorang buat sedap..aku suke inti kacang mase tu...selalu sngat g order..
sampai kadang2 order tanpa pengetahuan arwah abah..at last abah la kene bayar esok lusenye..hahaha..

okay da la..nanti esok sambung..
selamat malam.. ^__^

No comments:

Powered By Blogger