Tuesday, August 6, 2013

generasi berubah..

setiap generasi memang xsame..
sifat mereka pon makin lame makin berbeza..
rasenye yang paling senang nak perasan selalunye cikgu2 sekolah laa..
bende paling senang..
mase aku form 1 dulu, kalau form 5 tanye sape nak volunteer ape2 or nyanyi kat depan ke..
sume orang kalau boleh xnak keluar..tapi ade la sorang due yang sanggup..
so sampai sekarang kitorang da tue ni pon macam tu laa..
kene keluar present sebab terpakse or xkeluar langsung..
so means generasi mase form 5 aku dulu form 1, memang sorang pon xkeluar langsung laaa..

so after 3 years, aku balik skola jadi fasilitator untuk budak2 form 1 punye kem..
yang aku prasan diorang da brani nak keluar menyanyi..kalo volunteer tu ramai la sanggup..lebey kurang 50 orang..
then after 2 tahun berikutnye, aku datang lagi..and what surprised me was everyone wanted to be volunteer..
lols..last2 aku yang jadi fasilitator ni yang pening macam mane nak handle2 budak2 superactive ni..
adussss...
tapi ni agak bagus la..xde yang pemalu..masing2 ade idea dan nak share idea..
sanggup bergaduh sebab mempertahankan idea masing..
tapi macam ni sangat bagi aku xelok jugak..adusss...haha..

yess diorang berubah..berubah sangat sampai jadi overminded..bukan takat open minded da..
dulu nak open minded pon susah..tapi skang da terlebey..
sebab generasi ni lahir pada tahap yang kite da kire senang dan berteknologi..
bile jadi camni, cikgu xpon pengetua pening kepale la nak jage..
macam2 perangai..dulu kot cikgu tanye ade masalah ke x..walaupon ade sume xnak cakap..senyap je..
ni bile tanye sorang 20 laen yang datang merengek..hahaha...
dan bile diorang da jadi open minded..diorang akan fikir diorang matang..yang mane diorang still xmatang lagi..
kadang2 buat decision sendiri tanpa berbincang..believe advice kawan tu lagi better than parent..
tapi at last bile da ade problem, baru gelabah mintak tolong family..

from my observation, generasi mude skarang ni hilang beberapa nilai murni compare the previous generation
ni bukan aku buat pada budak2 sbp or pandai2 ke ape eh..
ni untuk secara overall..
jangan marah kalau terasa..
firstly, nilai nak ringan tulang..lebey2 lagi pada mak bapak..
jangan compare mase kat skolah laa..kat skola nak xnak diorang buat jugak keje tu..
punye la malas..keje nak maen game je..pastu bangun makan tdo tngok tv..
tolong la..aku tengok pon tensi dowh..
bangun nak tengah hari plak tu..adusss...
pastu basuh baju pon xreti even masuk je baju tu dalam mesin basuh..tu pon nak soh mak buatkan..
tolong la dik..
bile ade event cam kenduri ke, hari raye ke or ape2..
keje ko g tdo je..pastu bangun g maen or bwat pape..memang xde sense..
tapi part ngn awek cepat je..geli gelimang aku tengok..
gaye plak xnak kalah..masing2 da bajet Kpop da skang ni..
adusss...

ahaa..cakap plak pasal ikot gaye Kpop..
budak2 skang ni style xnak kalah..
memang betul la orang cakap..yang penting bergaya..papa kedana pon xpe laa..
aku tengok masing2 nak baju mahal..seluar mahal2..jam pon mahal2..
tapi sume tu mintak duet dari mak bapak..
xpon duet sponsor
kalo aku dulu mak bapak aku bawak beli baju kat pasar malam je..beli rm10 dapat 3..
tu pon kongsi ngn adek bradek..
skang ni kalo ko bawak anak ko g pasar malam yang bundle, ko rase ade ke yang nak beli dari situ??
mungkin ade..tapi banyak nye xmo ler..
it's okay to have style..but you have to own your own money first then you know how to value it..

ade yang umor da dekat 20 tahun, tapi still dok bawah ketiak mak..
boleh dok bawah ketiak mak ko tu..tapi jangan la mak ko 100% buat ko punye keje..
u have to independent laa..xkan la ko da masuk uni pon still suro mak ko kutip baju kotor kat kau..
pastu basuh kat rumah..
camon la..ade otak pakai la bruhh..mesin basuh coin kemaen melambak lagi..
plus dobi pon same..bukan cam kitorang dulu kene basuh pakai tangan..
aiiiseyhh..susah jugak ade teknologi ni..kot xde lagi susah la mak ko kene basuh kan..
camne la korang nak kawen ade anak bini ni nanti..
depan awek kemaen la kan..awek pon mane tau ko tu camne kat rumah..
sah2 kot kawen hamba abdi la kan awek ko tu..gud luck la korang..

tapi papepon please la berubah..
actually post ni bukan aim pade generasi mude je..kalo betul yess sile ambil iktibar..kalo salah, aku mintak maaf bebanyakk..nnt kompem ade yang ban aku..
sesapa yang terase tu berubahlah..
bile lagi nak jadi rajen kan?? asyek malas je..

No comments:

Powered By Blogger