Friday, June 4, 2010

panggilan...

tadi..after solat jumaat...
macam biasa..every two weeks..
aku akan wat panggilan@ call nenek n family aku kat kampung..

tut..tut..tut..tut..tut..
jawab pon panggilan aku ni..
kakak@ adik aku yang angkat..

kakak: helo.

aku:helo,assalamulaikum..

kakak: waalaikum salam..sehat ngah?

aku: hmm..sehat...saje je tipon ni..lame da xtipon..eh sejak bile ko balik?

kakak: da dekat seminggu da..cuti sem..

aku: oh, patot ar lame da on9 fb and ym..sori, xpasan..nenek sehat?
cam bese ar..mesti aku tanye nenda aku dulu..rindu ngn nenek..

kakak:oh sehat..nenek tengah masak tu ngah..eii..nak tau x..amat rusli da meninggal..kelmarin..semalam kebumi.

aku: huh?? ( terkejut, xsangke plak amat da meninggal) innalillahi wa inna lillahirajiun..
kenapa kak?

kakak: xpe la..ko cakap ngn nenek.



nenek: helo, assalamualaikum..

aku: waalaikum salam.nenek sehat?

nenek: (mesti jawab macam biase) oh syukur alhamdulillah sehat lagi ni..

aku: alhamdulillah. buat ape nek?

nenek: tengah masak kat dapur.

aku: oh..nek amat da meninggal?

nenek: amat rusli meninggal kelmarin..semalam kebumi.

aku: kenapa nek? kene langgar ke?

nenek: x la. die masuk sungai. lemas agak nye.

aku: oh ( terpana )...



hmmm..dialog berterusan....
arwah ni sebenarnye ade la bau2 bacang ngn family aku..
arwah ni ade macam penyakit down sindrom..terencat sket la..
tapi tu aku xamek pusing pon..
yang aku tau nenek n family aku sayang ar arwah ni..
arwah amat ni la orang first akan sampai raye kat umah kitorang pagi2 raye tu..
betul2 kitorang baru balik solat raye, mesti die sampai..jalan kaki plak tu..sorang2..
arwah suke dtg mintak duet...
nenek pon selalu je hulur n usik2 arwah ni..
xsangke..arwah da pergi dulu..
mesti nenek n family akan rindu...
al fatihah untuk arwah...
semoge Allah letakkan beliau dalam kelompok orang2 yang soleh dan solehah..
amin..

sesungguhnye panggilan Ilahi itu bile2 je..
adakah aku sudah bersedia?

No comments:

Powered By Blogger