Sunday, June 6, 2010

kadang kadang..

bile keseorangan...
kadang-kadang..

aku terfikir...

untuk berubah...

terfikir untuk merubah diri ini..
menjadi lebih dewasa..
menjadi lebih memahami.
menjadi lebih mendengar..
menjadi lebih pendiam...

kadang-kadang...
aku rase...
aku berlebeh-lebeh...
dari segi percakapan...
dari segi pergaulan...
yang membuatkan orang sekeliling merase tidak selesa..
merase geram padaku...
merase sakit hati yang tak dapat kugambarkan...

kadang-kadang..
aku terfikir...
diam itu lebeh baek...
senyap itu membantu ku...
lebeh baek ku membisu..
yang boleh membuatkan mereka gembira..
kerna diri ini sememangnye suke melihat orang tersenyum gembira..
kalau itu lah hendaknye...
mungkin aku perlu berubah...
untuk menjadi lebih baek..

kadang-kadang...
aku terfikir...
seronoknye..
kalaulah masa dahulu dapat diulang kembali...
masa muda mudi...
zaman kanak kanak dahulu...
zaman sekolah dahulu..
akan ku coret sebaek yang mungkin...

kadang-kadang...
aku terfikir...
untuk lebey maju kehadapan..
tinggalkan segala kisah lame hidupku..
kerna semua itu hanya memori yang boleh ku kenang..
bukan yang boleh kurasa pada saat ini..
mungkin sesuai diingati di hari tua nanti...
yang akan membuatkan ku tersenyum kembali..
banyak lagi sejarah yang perlu ku lakar...
dalam hidup ini...

kadang kadang...
aku terfikir...
aku seorang sahajalah manusia di dunia ini...
yang laen di sekeliling ku..
hanyalah robot robot yang disediakan untuk menghadapi hari-hariku..
agar tidak bosan senantiasa...
yang diarahkan untuk bersamaku...
datang dan pergi dalam hidupku pabila diarahkan...
tapi...
tidak sebenarnya...
realitinya...
aku adalah hamba-Nya..
yang sepatutnye tunduk pada segala arahan-Nya...
yang sepatutnye menjadi robot yang patuh pada-Nya..

kadang-kadang..
aku terfikir...
takutnya...
bila keseorangan...
tiada teman...
tiada cahaya kegembiraan..
menunggu masa kematian...
bersediakah aku??
mungkin ya...
mungkin tidak...
insyaAllah...

kadang-kadang..
aku terfikir...
mengapa aku selalu fikir bermacam-macam benda??
hati, perasaan, kerja, kiamat,cinta, kereta, orang, masalah...
pelbagai benda aku akan terfikir...
adakah sebab namaku??
yang memberi makna..
fikiranku...
mungkin juga...
mungkin...
sesungguhnya aku bersyukur...
maksud namaku ini...
membuatkanku sentiasa banyak berfikir...
harap kelebihan ini membantu ku berubah ke arah yang lebeh baek...
terima kasih Ya Allah...







2 comments:

.::annemishi::. said...

aku pun slalu berfikir jugak.\tuh lumrah manusia.

sifat ingin tahu apa yg dia tak tahu.
:)

kadang2.. kita tak payah pikir benda simple2 sebab akan nyusahkan diri sendiri..

*macam aku... =.=

-peacemaker05- said...

Bab pk pasal kereta tu spoil la dik oi haha

Powered By Blogger