Saturday, December 11, 2010

mengaji..

bismillahirrahmanirrahim...
dengan nama Allah yang maha pengasih lagi menyayangi..
td after solat maghrib diri ini ambil Al-Quran dan terus mengaji...
hari ini...lebih tepat lagi..kali ni rase laen bile mengaji..
bukan sebab ape...
mase mengaji tu ter'flashback' kisah2 lepas...
kisah2 awal2 hidup ini untuk belajar ilmu Al-Quran..

tahun 1995..
umurku baru lima tahun..
arwah abahku dah hantar ku belajar mengaji..
di rumah seorang guru agama...
orangnya berkulit coklat kegelapan..
bermisai umpama syerif cerita orang putih tu xpon umpama pak dukun dalam cerita2 melayu
garang juga..
dikenali sebagai 'cik pawang'
sape salah bace, habes die cengkam peha pastu die "paw"
sakit weh..sakit..
selalunya abangku, Along dan diriku akan berada di rumah cik pawang
selepas maghrib...
ramai yang datang mengaji disana..
bukan kami berdua sahaja..
dalam 30 orang rasenye..
da macam kenduri pulak rasenye..
pelajaran pertama..kenal segala bentuk huruf dan bunyinya..
bile baca..rasa macam buat nasyid rasenye..
dalam rumah tu..bising..bingit..suma cuba bace..sengau pon ade..
"Alif di atas A, alif di bawah I, alif di depan U, A I U"
"Ba di atas BA, Ba di bawah bi, ba di depan bu, Ba Bi Bu"
bacelah sampai huruf Ya..
satu muka surat tu..xsampai rasenye..dekat 2-3 hari aku bace..sampai lekat kat otak..
masa tu belajar pakai mukaddam..lama ambil mase..
nak sampai tahap yang bace Al-fatihah tu pon kemaen lame lagi..
xingat rasenye bila diri ini mampu solat dengan membaca Al-fatihah tatkala itu

beberapa tahun kemudian,
pembelajaran Al-Quran ini masih tidak sampai ke taraf yang diinginkan...
masih lagi mengeja dan membaca..
arwah abah masukkan pula ke kelas KAFA di SK Palong 4..
so kelas KAFA mase tu waktu pagi..
waktu petang belajar di sekolah pula..
malam mengaji di rumah cik pawang..
kelas KAFA best..
masa tu la ustazah2 ajar sirah nabi, tajwid, tulisan jawi dan macam2..
aku paling suke tajwid dan sirah nabi..
memang best..mase blaja tajwid habes aku follow ape ustazah sebut..
idgham maalghunnah, bilaghunnah, mad jaiz, mad lin...
macam2..sampai aku buat name sendri pon ade..
bace mesti dengung la..abes berdengung dengung aku buat..
seb baek xjdi konsert plak..hehe..
bile time sirah plak...
aku senyap..
ustazah start cerita kisah2 anbia'..
aku suke..suke sangat..fokus betul mase tu..
kene2 kawan2 yang laen pon masih comell..haha..


tahun 1998..
ade sorang mak cik ni..suaminya tukang kebun sekolah..
aku panggil cik bedah..
cik bedah ni ajar ngaji jugak...tapi xde la besar besaran..
sekadar anak2 die pastu ngn sape2 yang nak anta anak kesana..
bile arwah mak tau..
straight antar aku adek bradek blaja ngaji ngn cik bedah..
dengan cik bedah xsusah..
asal ko tau eja, bace, lancar x kantoi2..
kau senang pergi jauh..cik bedah cuma betulkan tajwid dan xmau bace sangkut2..
sedap pon kene sedap..
mase dengan cik bedah la..officially diri ini graduate mukaddam..
terus naek bace Al-Quran..
selepas beberapa hari dengan cik bedah..
seronok bukan kepalang masa tu..
sampai terngiang ngiang kat telinga ni bile start bace surah Al-baqarah...
senang cakap..
arwah mak pernah tanya..
"Angah, bukan maen sedap angah baca Quran malam tadi"
aku pelik laa..bile mase baca depan mak..
arwah mak cakap lagi..
"angah baca Quran masa angah tidur tau..emak dengar semalam"
Ya, Allah..betul ke?? xsangke betul mase tu..
sengih dari pagi sampai ke petang aku..
dan alhamdulillah..
tahun ni jugaklah aku da graduate ngaji Al-Quran untuk kali pertama..

kini..
da xtau kali ke berapa khatam..
dan mungkin xde perasaan seperti awal2 zaman muda2 kelmarin..
namun..
masih ada lagi yang perlu ku mengaji..
bukan pada bacanya sahaja..
tetapi pada ilmunya juga..
dan hafalnya juga..
semoga darah muda yang bersungguh itu masih mengalir dalam diri ini..

wassalam..

No comments:

Powered By Blogger