Saturday, December 4, 2010

innocent or not???

baru2 ni..layan drama jepon..
tajuknye SMILE..pelakon utama matsumoto jun ngn aragaki yui..
agak best untuk ditonton..
main theme die kearah pengadilan yang menentukan nasib hidup seseorang..
dalam cter ni jugak terselitlah nilai-nilai murni..(ewah2 macam jawab soalan novel spm plak)
kesetiaan, friendship, love, semangat berusaha dan macam2..
Vito (matsumoto jun), ni half jepon-philiphine...
kalo kat jepon, even ko anak kepada mix parent ni pon ko da macam alien..
dalam cter ni diorang tunjuk yang orang jepon ni discriminate and prejudice kat foreigner..
iye ar an..macam2 kes jenayah berlaku..
same cam kat malaysia laa..kot ade rompak ke, pukul ke, semak ke..
mesti kite tuduh mat bangla xpon gagak hitam tu dulu an..
ni same la kes kat jepon..even ko fluent speaking jepon..ko still xleh lari..
in this drama, mamat ni sentiasa dipersalahkan dan digunakan sampailah diorang nak jatuhkan hukuman gantung sampai mati..
malas nak cter lagi..p layan sendiri kalo nak tau..
yang buat aku sian tu..
sebab innocent kan..da la innocent..tau2 ko kene tuduh macam2..isk3..
no comment...
sesungguhnye aku harap aku xjadi sebahagian setan macam ni..
sebab satu decision, satu nyawa kite tarik...isk3..

ok3..off..cukup2..
cakap innocent lagi..
tadi mase keje kat Vic Mart..kat depan aku mamat India kot kene tahan ngn security..
muke die sedih habes..ade couple wat report yang cakap ni kes curik kot..
aku pon xtau the rest of the story..
yang aku tau security keliling mamat tu..orang yang lalu lalang lagi laa..
pandang ar an..peh..kot aku ar an..segan giler beb..sumpah malu tahap gaban..
aku xtau la mamat tu punye perasaan..
nanges beb die..yang aku perasan, tangan security guard tu diorang balut ngn kain..
darah kot...boss aku cakap ade nampak darah2 kat seluar security guard tu..
peh xkan bertumbuk plak an???
mamat tu plak pegang tangan die..merah2 aku tengok..muke macam tahan saket..
at last polis datang..
tapi yang aku lagi blank..mule2 polis gari...
pastu tak pulak..what the what beb??
pape pon..
aku still sedih gak ar..incident tu bagi aku amat sedih dan memalukan lebeh2 lagi pada yang kene..
senang cter aku xleh judge mamat tu whether he is innocent or not..

yang aku tau bab2 mencuri ni..
kau bukan nak kate boleh..tapi diterima untuk mencuri kalau betul2 miskin, memang xde makanan melainkan terpakse mencuri..betul ke?? tell me if I'm wrong..

kalau betul kau mencuri..
memang patot la potong tangan tu..curik lagi..potong la sebelah lagi..
isk3..sadis2..kudung sebab mencuri je..

Ya Allah..
jauhkanlah aku dari segala kecelakaan dan musibah dunia ini...
Amin...

5 comments:

.::annemishi::. said...

bukan boleh mencuri kalau takda makanan. salah tuh.
dia macam nih.
kalau seseorang tuh mencuri sebab takda langsung makanan. maka dia akan dimaafkan.

lagipun hukum hudud, segala kesalahan perlulah mempunyai saksi,
*aku tak sure plak kalau mencuri kena brpa orang.
tak bleh sesuka hati jatuh hukuman.
dan pemotong tangan tuh mestilah yg bertauliah.
lepas tangan dipotong tangan tuh kena dicelur dalam minyak panas, tujuan dia nak bagi cepat sembuh.

semasa hukum hudud dijalankan, seluruh penduduk pekan, WAJIB tengok TANPA ADA RASA KASIHAN. kalau ada berdosa.
sebab untuk jadi pengajaran kat orang lain. kalau dah semua tengok.
haaa.. ada lagi yg lain berani nak buat? kompem taubat nasuha dah.

haha. peh. out of topic lak. maaf.

aku gitau setakat yg aku tau lah.
correct me if i am wrong.

botakun jr said...

haaa..ni la term yang nak pakai..tapi mase tu tak terjumpe plak..pandai ang..hehe..thanx for the comment..

cume skang ni malas nak buat research..padahal click je da boleh dapat an pasal hukum hakam tu..hehe..nnt insyaAllah akan lebih merajinkan diri...

arigatou na~~

Unknown said...

the fact that the guard 'punish' that Indian guy is wrong. until proven guilty by the court, anyone is considered innocent. So the rule of law is simple, handcuff the person and put him in trial. the punishment can only come if the verdict is guilty. taking justice with one own's hand is injustice altogether...

botakun jr said...

haha..cap..don't misunderstood k..the true story here is the guard is being attacked by the Indian guy..yang berdarah tu security tu laaa..hehe...

Unknown said...

indeed..ive mistake..then we must pity those sincere law enforcers right..i hope there will be many of them..

Powered By Blogger