Monday, October 18, 2010

cangkul oh cangkul...

peh..mase da dok oversea ni la aku merindui cangkul..
kat sini xpenah plak aku nampak orang pakai cangkul...
susah nampak der..
dulu kat kampung selalu la tolong enek cangkul tanah...
peh penat tu...
tapi best gak ar..
dapat gak aku tau berapa sehat pinggang aku ni..
kot da lame x exercise..alamatnye xtidor malam aku..
saket pinggang ngalahkan orang tue plak tu...

ni nak kongsi siket pengalaman...
semalam tengah dok lepak2 kat dapur..
ntah macam mane ntah aku bleh teringat kisah lalu...
may be mase tu aku baru berumur 4 xpon 5 tahun beb..
wa xingat sangat..
ni la saat2 genting dalam hidup abang aku yang kupanggil "along"...
aku "angah" laaa plak an..

suatu petang yang hening...
jeng3...
family aku balik kampung belah abah...
so..seronok la an..
maen2 kat tepi rumah enek..
aku ngn Along nampak cangkul..
Aku: eh long, cangkul ar..jom cangkul tanah yok...
time tu nampak plak kebun sayur enek yang xde la besar mane pon..bleh la tanam sayur kecil kecilan..
along: okey..aku clear tanah ko cangkul aw..
peh..dengan seronok nye kitorang pon mencangkul...

sampai satu saat yang mane aku..err..er.. camne nak cakap ni ek...
Aku: long!!! lari!!! lari!!! aku da xdapat tahan cangkul ni..berat giler!!!!
mase tu aku tahan berat cangkul tu daripada terus mencangkul..
sebab along ade kat lubang tu..tengah korek tanah yang xclear...
Along: kejap je ngah...sabar2..
apekan daya aku..mase tu kecik lagi..xtertahan..
so aku terlepas pegangan...
zap!!!!!

Ya Allah...darah mengalir banyak...
along!!!! Along!!!
bangun long!!!!
kepala along terkoyak seket..
mungkin boleh kate terbelah..
sebab terkena cangkulan ku..
aku menggigil...
ketakutan...

ABAH!!!! NENEK!!!!
Along darah!!! along pengsan!!!!
ABAH!!! CEPAT BAH!!!!
cuak giler aku..

nenek ngn abah sampai...
nenek: YA ALLAH!!!! Kitam..cepat anta anak ko ni pegi hospital!!!
lepas tu nenek marah aku..abah xsempat memberi reaksi..
cepat abah dukung along..terus ke hospital...
aku takut...
sangat takut mase tu...
xnak along pergi...
even mase tu aku xtau pon ape itu kematian...
aku sayang along...

malam tu abah balik...
aku tunggu ngn emak..
ngn adek2 laen..
abah lepas nafas berat...
tapi lega..
abah cakap along selamat..da jahit da kepala koyak tu...
alhamdulillah..gembira betul aku...
lepas kejadian tu...
yang aku perasan kepala along sedikit senget..
xlurus macam biase..
lepas tu die selalu ngadu saket kepala..
selalu je die pusing2kan kepala..mungkin nak betulkan urat saraf..

papepon sekarang along da kat russia..belajar medicine..
aku plak kat melbourne..
2 benua yang berbeza..
jarak masa yang jauh...
xtau la bile aku bleh jumpe die..
mungkin 4 atau 5 tahun akan datang..
semoga Allah mempertemukan kami semula..
amin..

p/s: to anak2 kecil, jangan bagi diorang maen cangkul..bahaye beb...
Powered By Blogger