Friday, February 19, 2010

memang laen

betul la kate orang, laen tempat, laen stail..
tapi at last, same je ngn ape kite sume buat..just ade beze sikit jerk..

first time solat jemaah kat melbourne aritu,
seriously kitorang terkejut..xde ar terkejut beruk..
sikit je..
ni dari segi ibadah...
kot kat malaysia dulu, after solat mesti kite same2 berzikir n tadah tangan bace doa..
kot ade anak2 yang buat bising kat belakang, mesti kite marah,
n mase khutbah jumaat, khatib kene bace ape yang kertas tu tulis..
sampai gagap la khatib if terkantoi sikit jawi....
pastu kite selalu solat subuh n ade qunut dalam solat...

kat sini laen sket..tapi ok jerk bagi aku...
as long as I pray, it's ok..
kat melbourne, after solat..masing2 zikir sendri..sape da abes zikir, balik la...
so simple....
after tanye bro amy, die cakap..if xsilap die ar...
mase zaman Rasulullah SAW dulu, xde pon zikir ramai2 macam kat malaysia..same macam kat melbourne...
kat malaysia, kite zikir ramai2 sebab kite nak ajar orang camne nak berzikir..
kat sini memang parent diorang ajar anak diorang sume bende2 patot tu...
oh!!!! aku terpana....
n then diorang xmarah2 if anak2 kecil berlari,kacau orang solat n pape je ar..
sebab diorang xnak tunjuk kat anak2 kecil yang Islam ni mmg tegas..
budak2 tu akan blaja sendri n start suke untuk beribadat lame kelamaan nnt..
oh!!!! terpana lagi...
bagus la tu...
n part qunut tu, bro amy xdpt terangkan..aku pon xtau nape..ikot je r..

ha!!! lagi satu..diorang solat xbace bismillah...
bukan ke bismillah tu salah satu ayat dalam al fatihah??
aizat tanye aku..hmmmm...
aku senyap..try pikir jawapan2 logik...
at last aku jawab...
entah ar, mungkin diorang bace dalam hati kot..pikir positif..
hehe..

xpe la..as long as I pray,it's ok...
haha..kat city melbourne nnt, nak try habis2an explore surau2 disane...
sbb takut lepas waktu solat bile kelas habis lambat..
hohoho....

n it's a good news to share actually...
alhamdulillah..dapat offer masuk umah besar super...
haha...

thnx...
see ya!!!!!

5 comments:

Penulis Setia said...

xjelas yg pasal doa qunut..knp?

botakun jr said...

oh...bukan xjelas..sebenarnye memang xtau kenape xbace qunut dalam subuh..mungkin sebab xdpt cukup informasi kot..ustad kat skola yang grad university kt mesir pon bace qunut time subuh.

.::annemishi::. said...

qunut sunat. lain2 fahaman kot.

tpi aku ska aar ang cta psal bdak2 yg bsing tuh.. logik! :D

botakun jr said...

haha..plus budak2 kecik arab ni kan..comel glerrr..geram kot tengok diorang..hahaha...

[sakuradila] said...

byk gamba baru ko skrg...hihi..
aku rasa mcm aku menjadi apa yg ko ckp dulu..xpaham sudah..kih3..

setiap tempat mmg kdg2 lain sikit amalan diorg..kadang2 kita pon xpaham...sini pon mcm tu gak..btw,sini pun xbaca qunut gak and pas solat terus balik...yang penting amalkan mana yang elok..

get used to it k..
jya^_^

Powered By Blogger